Sunday, October 17, 2010

efterårs såning

Igår såede jeg ærterne "feltham first" og "Douce Provence". de er anbefalet til efterårs såning. I drivhuset i kasser har jeg også i denne uge sået vårsalat, sarapsenneb green in snow, texelgreens, valdor salat, lingua di canarino salat, og namenia salat. Måske det er for sent men nu ser vi hvordan de reagerer. Jeg tog også lidt af frøene fra persillen der var gået i frø og strøede over det højbed hvor squaschen havde stået.

Igår klippede jeg også alt den enårige rucula salat der vist var sået i juli ned til 4-5 cm. så må vi se om den kommer igen.

I slutningen af september har jeg sået jordkastanje, kørvelroe, spinat winter riesen (er spiret pænt nu), asparages frø (ca halvdelen, så lad os se om man kan ellers sår jeg også i foråret), knoldfladbælg i en nedgravet potte.

I august såede jeg vist en masse cikorier rundt omkring. de står fint nu og jeg har allerede taget pænt af dem.

I vindueskarmen er bukketorn(goji) der er sået i starten af juli. på internettet anbefales de holdes frostfri det første år. derudover har jeg sået stolt henriks gåsefod aug eller septemper. som står fint. Strandkål såede jeg også midt august, men de er alle døde nu, måske fordi jeg plantede dem om for tidligt og den ene stængel havde fået et knæk. Der er en plante fra en senere såning der er i live, den er ikke plantet om.

1 comment:

  1. ærterne er ved at komme op her midt i januar.
    de kasser jeg har sået til, har små spirre men ellers ikke noget.
    persillen er ikke kommet op endnu.
    ruculasalaten kunne ikke klare frosten selvom den var dækket med fiberdug

    ReplyDelete