Sunday, February 24, 2019

Staude knolde

Jeg var i Lidl her i weekenden og købe nogle staude knolde. Sidste år prøvede jeg det også og der plantede jeg dem inde i potter først, men jeg syntes for mange af planterne rådnede. Derfor har jeg i år besluttet at plante dem direkte udenfor. Jeg målte jordtemperaturen til 5 grader og jorden er sandjord. Så må vi se om det giver bedre succes på den måde.

De staude knolde jeg købt ses på billedet:


Rødderne fra floksen kan ses her:

Nogle af stauderne er her plantet i jorden. Jeg har plantet dem rimelig tæt da min erfaring er at planter er nemme at flytte rundt på senere på sæsonen. Så nu handler det mere om at de får fat i jorden uden at rådne og at jeg ved hvor de er. Så må de flyttes senere.

Jeg tænkte at det var fornuftigt at beskytte spirene lidt. De er jo helt blege og det kan jo blive koldt senere. Vi er jo tidligt på sæsonen. Derfor dækkede jeg dem med noget vissent kvas. Nu må vi se hvordan det går.


Jeg havde også købt nogle franske anemoner i Lidl (25 blandede farver for 9 kroner) Dem havde jeg lagt i vand over natten og plantet dem nu, ca. 5 cm ned i jorden og med 5-7 cm imellem.

Jeg havde også købt nogle fresia. Dem har jeg ikke erfaring med så nu førsøger jeg mig bare frem. Jeg har købt knolde i Netto. 10 løg for 10 kroner og i Lidl til 9 kr for 25 løg. Jeg har idag plantet 10 netto løg ude i jorden.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete