Thursday, April 12, 2018

Bedplan for gårhave bedet

Jeg har købt nogen David Austen roser som jeg gerne vil have i gårdhaven fordi de dufter godt.
Dem jeg har købt er

  • Munstead Wood
  • Summersong
  • Lady Emma Hammilton.


Dem vil jeg så gerne have til at stå sammen med de roser vi købte sidste år, nemlig

  • Hot Chocolate
  • Burgundy ice

og sammen med de lyserøde roser der var i haven da vi overtog den,

Jeg har opmålt bedet og tegnet det af i visio. Så har jeg snippet billeder fra internettet eller mine mobil billeder og sat ind, der hvor jeg tænker planten skal stå i cirka dens størrelse.

Det øverste vinrøde bed:
Øverst i bedet er en gammel vandpumpe der skal laves så der løber vand stille ned i en balje. Baljens sider skal skjules af alunrod. Her skal Burgundy ice rosen stå sammen med Munstead Wood. Sammen med dem skal også være nogle pæoner og bunderoser. De pæoner de skal stå sammen med er en lyserød bonderose jeg har fået af min mor, 'Francoise ortegat' og 'General MacMahon' som jeg købte som knold ved bilka sidste år. Derudover har jeg ihvertfald en 'dimension' lilje, fra for 2 år siden hvor de var i jem og fix. Der er anis isob og en sølvlys 'Brunella' jeg købte i efteråret da Bilka nærmest forærede deres stauder væk inden vinteren.
Derudover er der nogen stauder jeg har forsøgt at så her i efteråret. Nu er det bare spændende om de spirer.

Det blå og lime bed:
Dette bed skal bestå af limefarvet alunrord, hosta og en vortemælk. De blå planter skal være Sibirisk iris, akelejer, forglemmigej, farvebælg, mandstro og alm jakobstige.
Magnoliaen er midt i dette bed og under den vil jeg have blå / lime hosta.

Det abrikos og violette bed:
Heri er min lyserøde rose, Summersong, Lady Emma Hammilton og Hot Chocolate. Rundt om dem er en flot rød lilje vi har samt purpor solhat 'Tomato soup' vi købte sidste år på en planteskole. Så tænker jeg vi skal have lilla kugle premula, purpor kongelys 'violetta' (de frø er spiret), spydverbena, tigerbabies liljer, jakobstige 'apricot delight' og mine elskede purløg. Yderst hvor bedet er skygget af huset vil jeg placere grønne og hvide hosta. Dem har jeg købt nogen knolde af i netto, men jeg fik også en del sidste år af nogen venner.

Jeg har forsøgt at have lidt forskellige blomsterformer forskellige plante højder.

Det var planen som den ser ud lige nu. problemet bliver så bare hvornår jeg skal flytte rundt. Pæonerne bliver hvor de er, men ellers er der jo en del løgplanter incl tulipaner jeg ikke vil tage op før de er afblomstret.

No comments:

Post a Comment